Jak zbudowana jest kaseta rowerowa?
W kasety wyposażona jest zdecydowana większość rowerów przeznaczonych do bardziej sportowej jazdy, ale także bardziej zaawansowane rowery rekreacyjne. Stanowi ona jedno z rozwiązań tylnych zębatek. Jak jest zbudowana i czym się charakteryzuje?
Budowa kasety
Kaseta rowerowa (https://www.goride.pl/wolnobiegi-i-kasety) odróżnia się od innych rozwiązań dotyczących tylnych zębatek w rowerze budową opartą o oddzielne koronki (zębatki), które zakłada się osobno tak, że razem tworzą wspólną całość tworząc kasetę. Składa się ona zatem z koronek, podkładek dystansujących niektóre koronki między sobą i nakrętki, którą dokręca się kasetę do bębenka piasty tylnego koła. W zależności od producenta i modelu często zdarza się, że największe zębatki są na stałe połączone ze sobą, a mniejsze zakłada się oddzielnie. Umożliwia to chociażby wymianę pojedynczej koronki w skutek zużycia.
Cechy opisujące kasetę
Pomijając kwestie kompatybilności z bębenkiem i zastosowanych materiałów kaseta rowerowa może zostać opisana przez jej:
ilość rzędów - liczbę koronek, co stanowi jednocześnie liczbę przełożeń na kasecie; zakres - opisywany przez ilość zębów na najmniejszej zębatce i ilość na największej; stopniowanie - różnice między sąsiadującymi koronkami. Podawane przez wypisanie ilości zębów każdej koronki.